Zgodnie z założeniami programu „Erasmus +” program „Kreatywny nauczyciel- kreatywny uczeń będzie realizowany od września 2022 do marca 2023 r.
Poprzez udział w programie „Erasmus+” nasza szkoła chce być oknem na świat w zakresie ekologii i ochrony środowiska dla uczniów i rodziców, by uświadomić im rolę dbania o Planetę Ziemię.
W ramach tego projektu chcemy wprowadzać podstawowe elementy ochrony środowiska, przez które będziemy kształtować postawę ekologiczną. Postawa ta będzie charakteryzowała się ciekawością świata i współzależnością występującą w tym świecie, poczuciem więzi z przyrodą i ludźmi oraz uczeniem się odpowiedzialności za przyrodę i środowisko.
Wszyscy powinni mieć świadomość, że ochrona i kształtowanie środowiska, w którym żyjemy, jest koniecznością a zatem podstawowym obowiązkiem każdego człowieka, gdyż każdy jest tylko chwilowym użytkownikiem tego środowiska i ma obowiązek przekazać je innym, następnym pokoleniom.
Kształtowanie właściwej postawy wobec środowiska należy rozpocząć od najmłodszych lat, bowiem świadomość człowieka kształtuje się przez całe życie, jednak jej podstawy każdy zdobywa w dzieciństwie i młodości, kiedy jest wrażliwy na wszystko co go otacza. Jednym ze skutecznych czynników aktywizujących dzieci jest kontakt z przyrodą, która jest bogatym źródłem przeżyć, wrażeń, doznań. Bezpośrednie zetknięcie dziecka z przyrodą wywołuje u niego chęć aktywnego działania w niej, a także budzi uczucia opiekuńczości i przyjaźni wobec świata roślin i zwierząt. Jednak w wielu wypadkach w niewystarczającym zakresie i stopniu wykorzystuje się najbliższe środowisko jako miejsce i środek edukacji ekologicznej, a tym samym obserwację i doświadczenie jako metody nauczania i uczenia się, poznawania i przeżywania jej bogactwa i piękna.
Pracując w parciu o program ekologiczny „Kreatywny nauczyciel – kreatywny uczeń” wprowadzamy uczniów w świat najbliższego nam środowiska przyrodniczego. Program powinien zainspirować nauczycieli do stosowania nowatorskich form i metod pracy, a także integrowania poszczególnych obszarów edukacyjnych.
Tematy i sposoby realizacji programu sprawią, że zajęcia będą ciekawsze i angażujące w projekty współpracy lub kreatywne działania online. Zadania zawarte w programie mają przede wszystkim pobudzić społeczność szkolną do samodzielnego działania, poszukiwania i myślenia. W realizację zdań z projektu będą zaangażowani wszyscy nauczyciele uczący w szkole.
Cele ogólne
- Rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych poprzez poznawanie go dostrzeganie jego piękna, nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt,
- Kształtowanie mądrego i umiejętnego współżycia człowieka z przyrodą, rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności o obecną i przyszłą jakość życia na ziemi,
- Wykorzystywanie surowców wtórnych oraz przetwarzanie ich.
- Zwrócenie uwagi na wykorzystanie odnawialnych źródeł energii
Cele szczegółowe
- rozbudzenie potrzeby kontaktu z przyrodą
- uświadomienie odpowiedzialności za stan środowiska w najbliższym otoczeniu
- zaznajomienie z podstawowymi zasadami ochrony środowiska i rozumienie konieczności ich przestrzegania
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego;
- zrozumienie znaczenia powietrza, wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt
- kształtowanie właściwych nawyków dotyczących oszczędzania wody, energii, papieru;
- rozbudzanie chęci dbania o środowisko poprzez zbieranie makulatury, zużytych baterii itp.
- realizacja programów ekologicznych mających na celu ochronę wody i zwierząt.
METODY PRACY:
- metody problemowe (odkrywanie): prace badawczo-
- rozwojowe, zajęcia terenowe, obserwacje, eksperymentowanie,
- metody aktywizujące
FORMY PRACY:
Zabawa oraz inne formy działalności dzieci pozwalające na rozwijanie pomysłowości i kreatywności dzieci, spacery, wycieczki, spotkania z ekspertami, zajęcia organizowane przez nauczycielkę z całą grupą lub w małych zespołach, udział w akcjach organizowanych w szkole, udział w konkursach, spotkania warsztatowe z udziałem dzieci i rodziców.
Przewidywane efekty
- Ø dostrzeganie walorów przyrodniczych najbliższego regionu
- dbanie o estetykę najbliższego otoczenia
- Ø aktywne uczestniczenie w akcjach na rzecz środowiska
- Ø organizowanie zbiórki surowców wtórnych
- Ø rozumienie znaczenia ochrony środowiska naturalnego
- uczestniczenie w konkursach, imprezach proekologicznych
- Ø znajomość źródeł zanieczyszczenia powietrza i gleby
- Ø podejmowanie działań proekologicznych (segregacja śmieci, udział w akcjach ekologicznych, korzystanie z ekologicznych opakowań)
- Ø ograniczenie zużycia papieru
Realizacja programu przyniesie naszej placówce wielorakie korzyści, zarówno w sferze organizacyjnej, jak i w dziedzinie szeroko zakrojonej współpracy z lokalnym środowiskiem, rodzicami, instytucjami i innymi placówkami oświatowo-kulturalnymi. Wspólnie podejmowane działania zintegrują zespół wychowanków i uformują u nich właściwe nawyki i postawy oraz zwrócą uwagę na ważny problem ochrony środowiska.
Plan działań:
Działania i sposoby realizacji |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne oraz wspierające działania |
|
wrzesień
wrzesień wrzesień
wrzesień
wrzesień
wrzesień |
nauczyciel biblioteki
nauczyciele świetlicy, wychowawcy
nauczyciele 0-VIII
nauczyciel biologii, przyrody
nauczyciele, dyrektor, rodzice
|
10.Udział w konkursach plastycznych związanych z ochroną środowiska naturalnego.
11.Udział w akcjach o charakterze przyrodniczym oraz ekologiczno –charytatywnym. |
wrzesień
wrzesień
wrzesień
cały rok
cały rok
|
rodzice, personel szkoły
nauczyciel przedszkola, rodzice
nauczyciele 0-VIII,rodzice, nauczyciele świetlicy
nauczyciel plastyki
nauczyciele, dzieci |
12.Spacery i wycieczki w najbliższej okolicy szkoły sprzyjające poznawaniu różnorodnych środowisk przyrodniczych. |
październik |
nauczyciel przyrody |
13.Zakładamy zielniki– zabawy z materiałem przyrodniczym.
14.Nawiązanie współpracy z Akademią Młodego Zielarza w Fajsławicach , zorganizowanie wycieczki |
październik
październik |
nauczyciele 0-3, dzieci
nauczyciele 1-3 |
|
|
|
|
|
|
15.„Dzień Drzewa”–sadzenie drzew w ogrodzie szkolnym.
|
październik październik |
nauczyciele, pracownicy szkoły, rodzice
nauczyciel informatyki, wychowawcy |
17.„Oszczędzamy ciepło”–zakręcanie grzejników w trakcie wietrzenia pomieszczeń.
18.Spotkanie z leśnikiem–pogadanka na temat zagrożeń wynikających z istnienia dzikich Wysypisk odpadów i elektro-śmieci –uświadomienie ich szkodliwości dla środowiska przyrodniczego Oraz przygotowanie zwierząt do zimy.
19.„Zabawy badawcze z wiatrem” –różne źródła wiatru(oddech, suszarka do włosów, wachlarzyk, wentylator); wykorzystanie wiatru w życiu człowieka.
20. Praca plastyczno– techniczna „Wiatraczki” –wprowadzanie w ruch poprzez dmuchanie oraz podczas wyjścia do ogrodu– Sprawdzanie siły i kierunku wiatru. |
listopad–marzec
listopad
listopad
listopad
|
nauczyciele, personel szkoły
wychowawcy 1-3, pracownik nadleśnictwa
nauczyciel fizyki
nauczyciel techniki, nauczyciel fizyki, nauczyciel 0-3
|
21.Spacery w najbliższej okolicy–obserwacja zmian zachodzących w zimowym krajobrazie.
22.„Energia w naszej szkole”–wycieczka po pomieszczeniach szkolnych w poszukiwaniu urządzeń działających na prąd; wdrażanie do poszanowania energii elektrycznej.
23.„Oszczędzamy energię”–projektowanie plakietek (umieszczanie przy włącznikach i wyłącznikach światła w szkole i domu).
24.„Skąd bierzemy prąd?”–poznawanie źródeł pozyskiwania energii rodzajów elektrowni.
25.„Energię oszczędzamy, zbędne światło wyłączamy”– wyrabianie nawyku wyłączania zbędnego oświetlenia i stosowania żarówek energooszczędnych.
26.„Co przepuszcza światło?”–zabawa badawcza. Rozwijanie umiejętności obserwowania i Wyciągania wniosków. |
grudzień
grudzień
grudzień
grudzień
grudzień
grudzień
|
nauczyciele świetlicy
nauczyciele 0-3, nauczyciele świetlicy
nauczyciel informatyki
nauczyciel fizyki
nauczyciele
Nauczyciel fizyki
|
Urządzeń elektrycznych.
wykonanie naturalnych ozdób choinkowych w ramach warsztatów z udziałem dzieci i rodziców.
|
grudzień
grudzień
|
nauczyciel przedszkola
nauczyciele świetlicy, nauczyciel techniki, nauczyciel 0-3
|
29.„Coś ciekawego z materiału odpadowego”– wykonywanie prac plastyczno– technicznych.
30.„Dzień Ekologa”– zabawy i konkursy online o tematyce ekologicznej.
31.„Nasze rady na odpady”– przygotowywanie debaty szkolnej. |
styczeń
styczeń
styczeń
|
nauczyciel techniki, nauczyciele 0-3
nauczyciel informatyki
nauczyciel biologii, wychowawcy |
32.Poznajemy różne stany skupienia wody(śnieg, lód)–zwrócenie uwagi na zanieczyszczenia.
33.„Kto lubi wodę?”–poznawanie znaczenia wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt. Wyjaśnianie pojęcia„ kwaśny deszcz i jego negatywnego wpływu na środowisko.
34.„Kącik małego badacza”–zabawy badawcze z wodą(rozpuszczanie różnych substancji w wodzie, barwienie wody, parowanie i skraplanie,„ Co pływa co tonie”, krystalizacja soli i cukru).
35.Zabawy na śniegu i lodzie– Przestrzeganie bezpieczeństwa zabaw.
–historyjki obrazkowe. Rozwijanie myślenia przyczynowo– skutkowego.
Umieszczanie ich przy kranach w szkole i domu. |
styczeń
styczeń
styczeń
styczeń
styczeń
styczeń |
nauczyciel biologii, chemii
nauczyciel geografii, biologii
nauczyciele 0-3, nauczyciel geografii
nauczyciele świetlicy
nauczyciel przedszkola
nauczyciel informatyki |
38.„Ekomoda”– konkurs szkolny i Prezentacja ciekawych strojów.
|
luty
|
nauczyciele 0-8
|
39.„Nasze środowisko– powietrze jako warunek niezbędny do życia”
40.„Gdzie jest powietrze?– zabawy badawcze z wykorzystaniem balonów, butelek, rurek po napojach, foliowych woreczków. Poznawanie właściwości powierza na podstawie do świadczeń i obserwacji.
|
luty
luty
|
nauczyciele chemii,
nauczyciel chemii
|
Spacery w najbliższej okolicy. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.
42.„Zielony ogródek w sali”–zakładamy hodowlę roślin. Wdrażanie do opieki nad hodowanymi roślinami.
43.„Co potrzebuje roślina do życia eksperymenty i doświadczenia z wodą i światłem.
44.„Ekologiczny Pierwszy Dzień Wiosny” wspólne świętowanie w ogrodzie szkolnym.
|
marzec
marzec
marzec
marzec
|
nauczyciele świetlicy nauczyciel 0-3
nauczyciele 0-3
nauczyciel biologii
nauczyciele 0-8
|
45. „Zielony Dzień”– zorganizowanie w szkole „zielonego dnia”. Zielony ubiór.
46.„Śmieci segregujesz, czystą Ziemię zyskujesz”– wykonywanie kolorowych pojemników; kształtowanie nawyku, Segregowania odpadów
|
marzec
marzec
|
nauczyciele 0-8
nauczyciele 0-3 nauczyciele świetlicy
|
|
|
|
51. Projekcja filmu nt. zalet wykorzystywania elektrowni wiatrowych w Polce.
53. Ankiety dla rodziców online–ewaluacja przeprowadzonych działań w ramach programu„ „Kreatywny nauczyciel – kreatywna szkoła”.
|
marzec
marzec
marzec
marzec
marzec
marzec
marzec |
nauczyciele świetlicy, 0-3
nauczyciele, dzieci,
nauczyciel informatyki
nauczyciele, dzieci nauczyciele 0-8
nauczyciele 0-8
nauczyciel angielskiego
rodzice, uczniowie nauczyciele informatyki
|
Opracowała: Sylwia Nowosad, Justyna Ręka