Kalendarium

Środa, 2024-05-15

Imieniny: Dionizego, Nadziei

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 480469
  • Do końca roku: 230 dni
  • Do wakacji: 37 dni

Kartka z kalendarza

„Kreatywny nauczyciel – kreatywny uczeń”

Zgodnie z założeniami programu „Erasmus +” program „Kreatywny nauczyciel- kreatywny uczeń będzie realizowany od września 2022 do marca 2023 r.

Poprzez udział w programie „Erasmus+” nasza szkoła chce być oknem na świat w zakresie ekologii i ochrony środowiska dla uczniów i rodziców, by uświadomić im rolę dbania o Planetę Ziemię.

W ramach tego projektu chcemy wprowadzać podstawowe elementy ochrony środowiska, przez które będziemy kształtować postawę ekologiczną. Postawa ta będzie charakteryzowała się ciekawością świata i współzależnością występującą w tym świecie, poczuciem więzi z przyrodą i ludźmi oraz uczeniem się odpowiedzialności za przyrodę i środowisko.

Wszyscy powinni mieć świadomość, że ochrona i kształtowanie środowiska, w którym żyjemy, jest koniecznością a zatem podstawowym obowiązkiem każdego człowieka, gdyż każdy jest tylko chwilowym użytkownikiem tego środowiska i ma obowiązek przekazać je innym, następnym pokoleniom.

Kształtowanie właściwej postawy wobec środowiska należy rozpocząć od najmłodszych lat, bowiem świadomość człowieka kształtuje się przez całe życie, jednak jej podstawy każdy zdobywa w dzieciństwie i młodości, kiedy jest wrażliwy na wszystko co go otacza. Jednym ze skutecznych czynników aktywizujących dzieci jest kontakt z przyrodą, która jest bogatym źródłem przeżyć, wrażeń, doznań. Bezpośrednie zetknięcie dziecka z przyrodą wywołuje u niego chęć aktywnego działania w niej, a także budzi uczucia opiekuńczości i przyjaźni wobec świata roślin i zwierząt. Jednak w wielu wypadkach w niewystarczającym zakresie i stopniu wykorzystuje się najbliższe środowisko jako miejsce i środek edukacji ekologicznej, a tym samym obserwację i doświadczenie jako metody nauczania i uczenia się, poznawania i przeżywania jej bogactwa i piękna.

 

Pracując w parciu o program ekologiczny „Kreatywny nauczyciel – kreatywny uczeń” wprowadzamy uczniów w świat najbliższego nam środowiska przyrodniczego. Program powinien zainspirować nauczycieli do stosowania nowatorskich form i metod pracy, a także integrowania poszczególnych obszarów edukacyjnych.

Tematy i sposoby realizacji programu sprawią, że zajęcia będą ciekawsze i angażujące w projekty współpracy lub kreatywne działania online. Zadania zawarte w programie mają przede wszystkim pobudzić społeczność szkolną do samodzielnego działania, poszukiwania i myślenia. W realizację zdań z projektu będą zaangażowani wszyscy nauczyciele uczący w szkole.

 

 

 

Cele ogólne

  • Rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych poprzez poznawanie go dostrzeganie jego piękna, nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt,
  • Kształtowanie mądrego i umiejętnego współżycia człowieka z przyrodą, rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności o obecną i przyszłą jakość życia na ziemi,
  • Wykorzystywanie surowców wtórnych oraz przetwarzanie ich.
  • Zwrócenie uwagi na wykorzystanie odnawialnych źródeł energii

 

 

 

 

Cele szczegółowe

  • rozbudzenie potrzeby kontaktu z przyrodą
  • uświadomienie odpowiedzialności za stan środowiska w najbliższym otoczeniu
  • zaznajomienie z podstawowymi zasadami ochrony środowiska i rozumienie konieczności ich przestrzegania
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego;
  • zrozumienie znaczenia powietrza, wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt
  • kształtowanie właściwych nawyków dotyczących oszczędzania wody, energii, papieru;
  • rozbudzanie chęci dbania o środowisko poprzez zbieranie makulatury, zużytych baterii itp.
  • realizacja programów ekologicznych mających na celu ochronę wody i zwierząt.

 

 

METODY PRACY:

  • metody problemowe (odkrywanie): prace badawczo-
  • rozwojowe, zajęcia terenowe, obserwacje, eksperymentowanie,
  • metody aktywizujące

 

FORMY PRACY:

Zabawa oraz inne formy działalności dzieci pozwalające na rozwijanie pomysłowości i kreatywności dzieci, spacery, wycieczki, spotkania z ekspertami, zajęcia organizowane przez nauczycielkę z całą grupą lub w małych zespołach, udział w akcjach organizowanych w szkole, udział w konkursach, spotkania warsztatowe z udziałem dzieci i rodziców.

 

Przewidywane efekty

  • Ø dostrzeganie walorów przyrodniczych najbliższego regionu
  • dbanie o estetykę najbliższego otoczenia
  • Ø aktywne uczestniczenie w akcjach na rzecz środowiska
  • Ø organizowanie zbiórki surowców wtórnych
  • Ø rozumienie znaczenia ochrony środowiska naturalnego
  • uczestniczenie w konkursach, imprezach proekologicznych
  • Ø znajomość źródeł zanieczyszczenia powietrza i gleby
  • Ø podejmowanie działań proekologicznych (segregacja śmieci, udział w akcjach ekologicznych, korzystanie z ekologicznych opakowań)
  • Ø ograniczenie zużycia papieru

 

 

Realizacja programu przyniesie naszej placówce wielorakie korzyści, zarówno w sferze organizacyjnej, jak i w dziedzinie szeroko zakrojonej współpracy z lokalnym środowiskiem, rodzicami, instytucjami i innymi placówkami oświatowo-kulturalnymi. Wspólnie podejmowane działania zintegrują zespół wychowanków i uformują u nich właściwe nawyki i postawy oraz zwrócą uwagę na ważny problem ochrony środowiska.

 

 

 

Plan działań:

 

Działania i sposoby realizacji

Termin realizacji

Osoby odpowiedzialne oraz wspierające działania

  1. Założenie w sali biblioteczki ekologicznej – książki, czasopisma, wydruki internetowe.

 

  1. „Patrol ekologiczny”– spacer w okolicach szkoły w celu poszukiwania pojemników recyklingowych.

 

  1. „Tu działamy, gdzie mieszkamy wyrabianie trwałego nawyku Wyrzucania odpadów do odpowiednich pojemników.

 

  1. Akcja „Sprzątanie Świata” –porządkowanie ogrodu szkolnego i najbliższej okolicy.

 

  1. „Nasi skrzydlaci przyjaciele -obserwacja ptaków w ogrodzie szkolnym (rozróżnianie, nazywanie, naśladowanie, przeliczanie).

 

 

  1. Wycieczka jesienna do oczyszczalni ścieków.

wrzesień

 

 

 

wrzesień

wrzesień

 

wrzesień

 

 

 

wrzesień

 

 

 

wrzesień

nauczyciel biblioteki

 

 

 

 

nauczyciele świetlicy, wychowawcy

 

nauczyciele 0-VIII

 

 

 

nauczyciel biologii, przyrody

 

 

 

nauczyciele, dyrektor, rodzice

 

 

  1. Akcja „Makulaturę zbieramy– las oszczędzamy”– wyeksponowanie w sali kosza przeznaczonego na makulaturę.

 

 

  1. „Dzień zabawek z ekologiczną torbą” -wyznaczenie dnia przynoszenia przez dzieci zabawek do przedszkola ,np. piątek– zachęcanie do korzystania z toreb wielokrotnego użytku.

 

  1. „Zabawa – każdą porą roku jest ciekawa”– wdrażanie do hartowania i częstego korzystania ze świeżego powietrza w różnych warunkach pogodowych.

 

 

10.Udział w konkursach plastycznych związanych z ochroną środowiska naturalnego.

 

11.Udział w akcjach o charakterze przyrodniczym oraz ekologiczno –charytatywnym.

wrzesień

 

 

 

 

 

 

wrzesień

 

 

 

 

 

wrzesień

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

cały rok

 

rodzice, personel szkoły

 

 

 

 

 

nauczyciel przedszkola, rodzice

 

 

 

 

 

nauczyciele 0-VIII,rodzice, nauczyciele świetlicy

 

 

 

 

 

nauczyciel plastyki

 

 

 

nauczyciele, dzieci

12.Spacery i wycieczki w najbliższej okolicy szkoły sprzyjające poznawaniu różnorodnych środowisk przyrodniczych.

październik

nauczyciel przyrody

13.Zakładamy zielniki– zabawy z materiałem przyrodniczym.

 

14.Nawiązanie współpracy z Akademią Młodego Zielarza w Fajsławicach , zorganizowanie wycieczki

październik

 

 

październik

nauczyciele 0-3, dzieci

 

 

nauczyciele 1-3

 

 

 

 

 

 

 

15.„Dzień Drzewa”–sadzenie drzew w ogrodzie szkolnym.

 

  1. „My to już wiemy, ekologiczne torby wykorzystujemy” – quizy online utrwalające wiadomości na temat opakowań; korzystanie z toreb ekologicznych w kącikach zainteresowań, np.sklep.

październik

październik

nauczyciele, pracownicy szkoły, rodzice

 

 

nauczyciel informatyki, wychowawcy

 

17.„Oszczędzamy ciepło”–zakręcanie grzejników w trakcie wietrzenia pomieszczeń.

 

18.Spotkanie z leśnikiem–pogadanka na temat zagrożeń wynikających z istnienia dzikich

Wysypisk odpadów i elektro-śmieci

–uświadomienie ich szkodliwości dla środowiska przyrodniczego

Oraz przygotowanie zwierząt do zimy.

 

19.„Zabawy badawcze z wiatrem” –różne źródła wiatru(oddech, suszarka do włosów, wachlarzyk, wentylator);

wykorzystanie wiatru w życiu człowieka.

 

20. Praca plastyczno– techniczna

„Wiatraczki” –wprowadzanie w ruch poprzez dmuchanie oraz podczas wyjścia do ogrodu–

Sprawdzanie siły i kierunku wiatru.

 

listopad–marzec

 

 

listopad

 

 

 

 

 

 

 

 

listopad

 

 

 

 

 

 

listopad

 

 

 

 

nauczyciele, personel szkoły

 

wychowawcy 1-3, pracownik nadleśnictwa

 

 

 

 

 

 

 

nauczyciel fizyki

 

 

 

 

 

 

nauczyciel techniki, nauczyciel fizyki, nauczyciel 0-3

 

 

 

 

21.Spacery w najbliższej okolicy–obserwacja zmian zachodzących w zimowym krajobrazie.

 

22.„Energia w naszej szkole”–wycieczka po pomieszczeniach szkolnych w poszukiwaniu urządzeń działających na prąd;

wdrażanie do poszanowania energii elektrycznej.

 

23.„Oszczędzamy energię”–projektowanie plakietek

(umieszczanie przy włącznikach i wyłącznikach światła w szkole i domu).

 

24.„Skąd bierzemy prąd?”–poznawanie źródeł pozyskiwania energii rodzajów elektrowni.

 

25.„Energię oszczędzamy, zbędne światło wyłączamy”– wyrabianie nawyku wyłączania zbędnego oświetlenia i stosowania żarówek energooszczędnych.

 

26.„Co przepuszcza światło?”–zabawa badawcza. Rozwijanie umiejętności obserwowania i

Wyciągania wniosków.

   grudzień

 

 

 

grudzień

 

 

 

 

 

 

 

grudzień

 

 

 

 

grudzień

 

 

 

grudzień

 

 

 

grudzień

 

 

 

 

nauczyciele świetlicy

 

 

 

nauczyciele 0-3, nauczyciele świetlicy

 

 

 

 

 

 

nauczyciel informatyki

 

 

 

 

 

nauczyciel fizyki

 

 

 

nauczyciele

 

 

 

Nauczyciel fizyki

 

 

 

 

 

 

  1. Ostrożnie z prądem”– historyjki obrazkowe. Rozwijanie myślenia przyczynowo– skutkowego. Rozumienie zakazu samodzielnego korzystania z

Urządzeń elektrycznych.

 

  1. „Ekologiczna choinka”–

wykonanie naturalnych ozdób choinkowych w ramach

warsztatów z udziałem dzieci i rodziców.

 

 

 

grudzień

 

 

 

 

 

grudzień

 

 

 

 

 

 

nauczyciel przedszkola

 

 

 

 

 

nauczyciele świetlicy, nauczyciel techniki, nauczyciel 0-3

 

 

 

29.„Coś ciekawego z materiału odpadowego”– wykonywanie prac plastyczno– technicznych.

 

30.„Dzień Ekologa”– zabawy i konkursy online o tematyce ekologicznej.

 

31.„Nasze rady na odpady”–

przygotowywanie debaty szkolnej.

styczeń

 

 

 

styczeń

 

 

styczeń

 

 

 

 

 

nauczyciel techniki, nauczyciele 0-3

 

 

nauczyciel informatyki

 

 

 

nauczyciel biologii, wychowawcy

 

 

32.Poznajemy różne stany skupienia wody(śnieg, lód)–zwrócenie uwagi na zanieczyszczenia.

 

33.„Kto lubi wodę?”–poznawanie znaczenia wody w życiu człowieka, roślin i  zwierząt. Wyjaśnianie pojęcia„ kwaśny deszcz i jego negatywnego wpływu na

środowisko.

 

34.„Kącik małego badacza”–zabawy badawcze z wodą(rozpuszczanie różnych substancji w wodzie, barwienie wody, parowanie i skraplanie,„ Co pływa co tonie”, krystalizacja soli i cukru).

 

35.Zabawy na śniegu i lodzie–

Przestrzeganie bezpieczeństwa zabaw.

 

  1. „Niebezpieczne zabawy wodą”

–historyjki obrazkowe. Rozwijanie myślenia przyczynowo– skutkowego.

 

  1. „Oszczędzamy wodę” –projektowanie plakietek,

Umieszczanie ich przy kranach w szkole i domu.

 

styczeń

 

 

styczeń

 

 

 

 

 

 

styczeń

 

 

 

 

 

 

styczeń

 

 

styczeń

 

 

 

styczeń

 

nauczyciel biologii, chemii

 

 

nauczyciel geografii, biologii

 

 

 

 

 

 

nauczyciele 0-3,

nauczyciel geografii

 

 

 

 

 

nauczyciele świetlicy

 

 

nauczyciel przedszkola

 

 

 

nauczyciel informatyki

38.„Ekomoda”– konkurs szkolny i

Prezentacja ciekawych strojów.

 

 

         luty

 

 

 

nauczyciele 0-8

 

 

 

 

39.„Nasze środowisko– powietrze jako warunek niezbędny do życia”

 

 

40.„Gdzie jest powietrze?– zabawy badawcze z wykorzystaniem balonów, butelek, rurek po napojach, foliowych woreczków. Poznawanie właściwości powierza na podstawie  do świadczeń i obserwacji.

 

 

       luty

 

 

 

        luty

 

 

 

 

 

 

nauczyciele chemii,

 

 

 

 

 

nauczyciel chemii

 

 

 

 

  1. „W poszukiwaniu wiosny”–

Spacery w najbliższej okolicy. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.

 

42.„Zielony ogródek w sali”–zakładamy hodowlę roślin. Wdrażanie do opieki nad hodowanymi roślinami.

 

43.„Co potrzebuje roślina do życia eksperymenty i doświadczenia z wodą i światłem.

 

44.„Ekologiczny Pierwszy Dzień Wiosny” wspólne świętowanie w ogrodzie szkolnym.

 

 

marzec

 

 

 

 

marzec

 

 

 

marzec

 

 

marzec

 

 

 

 

nauczyciele świetlicy

nauczyciel 0-3

 

 

 

 

nauczyciele 0-3

 

 

 

nauczyciel biologii

 

 

 

nauczyciele 0-8

 

 

 

 

45. „Zielony Dzień”– zorganizowanie w szkole „zielonego dnia”. Zielony ubiór.

 

46.„Śmieci segregujesz, czystą Ziemię zyskujesz”– wykonywanie kolorowych pojemników; kształtowanie nawyku, Segregowania odpadów

 

marzec

 

 

 

 

marzec

 

nauczyciele 0-8

 

 

 

nauczyciele 0-3

nauczyciele świetlicy

 

 

 

 

 

 

  1. „Laboratorium pod chmurką”–spacery i wycieczki w okolicach szkoły. Prowadzenie obserwacji przyrodniczych z wykorzystaniem lup.

 

  1. „Ekologia w wierszu, tańcu i piosence”–konkurs recytatorski z udziałem wszystkich grup wiekowych..

 

  1. Projektowanie i kolportaż ulotek proekologicznych dla rodziców.

 

  1. Wycieczka do ujęcia wody  –ścieżka edukacyjna w obecności edukatora.

 

51. Projekcja filmu nt. zalet wykorzystywania elektrowni wiatrowych w Polce.

 

 

  1. Zorganizowanie „Dnia Europejczyka”

 

 

53. Ankiety dla rodziców online–ewaluacja przeprowadzonych działań w ramach programu„ „Kreatywny nauczyciel – kreatywna szkoła”.

 

marzec

 

 

 

 

 marzec

 

 

 

 

 

 

     marzec

 

 

 

      marzec

 

 

 

 

 

       marzec

 

 

 

 

       marzec

 

 

 

        marzec

nauczyciele świetlicy, 0-3

 

 

 

 

nauczyciele, dzieci,

 

 

 

 

 

nauczyciel informatyki

 

 

 

nauczyciele, dzieci

 nauczyciele 0-8

 

 

 

nauczyciele 0-8

 

 

 

 

 

 nauczyciel angielskiego

 

 

 

rodzice, uczniowie

nauczyciele informatyki

 

 

 

Opracowała: Sylwia Nowosad, Justyna Ręka